Biri-Biri Kacukan Babi? Benar atau tidak.

Gambar sekadar hiasan. Tiada kena mengena dengan babi


Baka babi tidak boleh dikacukkan dengan biri-biri memandangkan kedua-dua haiwan itu berlainan kromosom dan mustahil disenyawakan biarpun menggunakan kaedah sains.

Ini berikutan tersebarnya dalam media sosial mengenai gambar babi yang dinamakan babi mangalitsa yang kononnya dikacuk dengan baka biri-biri sehingga mendapatkan kebimbangan terutama umat Islam.
Sumber veterinar berkata, babi adalah haiwan monogastrik iaitu sistem pencernaan yang hampir serupa dengan manusia manakala biri-biri adalah ruminan iaitu memakan tumbuhan.

Kedua-dua haiwan ini jika baka jantan dan betina disatukan masih tidak boleh disenyawakan kerana berlainan kromosom.
Daging kambing atau biri-biri yang diimport masuk ke Malaysia tidak akan dibawa masuk dari negara Eropah tetapi diambil dari negara yang diluluskan Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) yang mempunyai pengiktirafan halal dari Badan Pensijilan Halal Luar Negara yang diiktiraf JAKIM

Babi mangalitsa adalah babi berbulu pada badannya dan bukan disebabkan kacukan dengan biri-biri. Malah, daging babi dan biri-biri juga berbeza kategori iaitu daging biri-biri adalah daging merah manakala daging babi pula di bawah kategori putih. Jadi perbezaan bagi kedua-dua jenis daging ini boleh dikenal pasti.


Mangalitsa Mangalitza Mangalica

Istilah Mangalitsa (US), Mangalitza (UK) dan Mangalica (Hungry) adalah nama saintifik yang dipanggil merujuk kepada nama satu spesis binatang yang sama iaitu “Babi Berbulu Biri-biri“. Di Hungary dan Balkan babi ini dikenali juga sebagai “Hog kerinting rambut”. Asal baka babi ini adalah dari baka Eropah yang mempunyai lemak jenis unimproved (Iberia Hitam dan babi Alentejana) yang mempunyai pertalian terus dengan spesis babi liar. Babi Mangalitsa adalah luar biasa kerana ia tumbuh berbulu ‘bulu’, yang serupa dengan yang seekor Biri-Biri . Baka babi lain yang mempunyai bulu yang panjang adalah jenis “Lincolnshire Curly Coat of England”. Sebelum ini Mangalitsa diternak untuk mendapatkan lemak babi.  Disebabkan permintaan yang kurang terhadap lemak, populariti baka ini  telah merosot dan kini dianggap sebagai “baka jarang”. Oleh kerana Mangalitsa menghasilkan terlalu banyak lemak dan kurang daging maka baka ini telah beransur-ansur digantikan dengan baka moden.

Kronologi Mangalitsa, Mangalitza dan Mangalica

Mangalitsa berambut perang terhasil daripada percantuman genatik (crossed) di antara babi Hungarian (Bakonyi dan Szalontai) jenis tahan lasak dengan baka Šumadija yang berasal dari Serbia sejak tahun 1833. Dan kemudiannya diusahakan oleh penyelidik seperti  Alföldi atau Croatia Siska dan Syrmien. Pembangunan dan penyelidikan ini diteruskan di Hungary pada awal abad ke 19. hasil penyelidikan mendapati spesis babi ini cepat berkembang bagi mendapatkan “fat-type” tanpa memerlukan apa-apa penjagaan khas. Pada tahun 1927, National Society of Fat-Type Hog Breeders (Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete) telah ditubuhkan dengan tujuan untuk memperbaiki baka babi ini.
Mangalitsa adalah baka babi yang paling menonjol di rantau Balkan sehingga 1950 (terdapat 30,000 babi jenis ini di Hungary pada tahun 1943). Semenjak populariti dan populasi Mangalitsa berkurangan, ia telah mengakibat kenaikan harga makanan yang tinggi. Kini, pemilikan Mangalitsa telah menjadi trend dan hobi yang popular. Pada 17 Mac 2006, Mangalitza telah diimport dari Austria ke UK di mana ia telah berdaftar dengan British Pig Association  (BPA) dan baka ini dikekalkan mengikut perbincangan BPA Mangalitza Herd Book.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda disini

IBADAH KORBAN DAN BEBERAPA ISU SEMASA YANG BERKAITAN DENGANNYA

PENDAHULUAN Ibadah korban merupakan satu ibadah yang amat mulia di sisi Allah s.w.t. Di dalamnya terkandung banyak hik...