Adakah Sama Kambing Dengan Biri-Biri Ataupun Kibas


Mengenali Kambing, Adakah Sama Kambing Dengan Biri-Biri Ataupun Kibas ...
Secara saintifiknya, kambing (Capra hircus) adalah haiwan ruminan kecil yang diletakkan di dalam keluarga Bovidae dengan subfamili Caprinae. Haiwan empat kaki berkuku dua ini berkeupayaan untuk menyesuaikan diri di dalam pelbagai cuaca tetapi ia lebih mudah mengadaptasi kawasan yang bercuaca  panas berbanding sejuk. Ekor kambing berdiri hampir tegak, tetapi ekor biri-biri terkulai seperti ekor lembu.


Sungguhpun kambing dan biri-biri nampak hampir sama dan keduanya tergolong dalam subfamiliCaprinae, tetapi biri-biri (Ovis aries) adalah spesis yang berlainan daripada kambing. Biri-biri adalah dari jenis kibas berasal daripada Artiodactyladalam keluarga Genus Ovis. Beza kibas dengan biri-biri yang lain ialah lemak di dalam badannya terkumpul di bahagian ekornya. Ini menjadikan ekor kibas kembang dan tebal seperti kelopak bunga.




Biri-biri suka berkumpulan manakala kambing suka berpecah dari kumpulan. Biri-biri meragut rumput yang berada ditanah  manakala kambing suka makan pucuk-pucuk pepohon dan dedaun. Walau bagaimanapun kambing juga meragut rumput. Ada beberapa tumbuhan yang menjadi racun kepada biri-biri tetapi boleh dimakan oleh kambing dan sebaliknya. Biri-biri dan kambing tidak boleh mengawan kerana mereka adalah berlainan spesis.

3 comments:

  1. Pembetulan.Kambing dan biri-biri boleh mengawan, tapi pensenyawaan tidak berlaku disebabkan berlainan spesis..

    ReplyDelete
  2. Manusia dgn kambing pun bleh mengawan.. Tapi persenyawaan tidak berlaku sbb berlainan spesis

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda disini

IBADAH KORBAN DAN BEBERAPA ISU SEMASA YANG BERKAITAN DENGANNYA

PENDAHULUAN Ibadah korban merupakan satu ibadah yang amat mulia di sisi Allah s.w.t. Di dalamnya terkandung banyak hik...