*Jenis
Akad
SAYA
merancang untuk membeli beberapa ekor anak lembu . Anak - anak lembu tersebut
akan dijaga oleh seorang penggembala di kampung saya . Dengan cara ini , saya
dapat menunaikan ibadah korban dengan kadar yang lebih rendah dan kerap .
Apakah akad yang sepatutnya saya laksanakan dengan penggembala tersebut ?
Pertama
sekali , tahniah saya ucapkan atas perancangan yang saudara lakukan demi
melaksanakan ibadah korban yang sangat dituntut syarak . Tidak ramai antara
kita yang merancang untuk melaksanakan ibadah khusus sebegini rupa . Sedangkan
dalam urusan - urusan lain , kita selalunya membuat perancangan yang sangat
teliti .
Saya
andaikan penggembala tersebut akan mendapat bayaran daripada pihak saudara atas
kerjanya . Atas dasar ini , maka akad yang bersesuaian adalah ijarah al -
ashkhas ( upah berdasarkan pekerja) atau ijarah ‘ala al - ‘ amal ( upah
berdasarkan pekerjaan ) .
Akad
ini secara ringkasnya membawa maksud bahawa seseorang diupah untuk melaksanakan
khidmat dan kerja tertentu . Dalam konteks soalan saudara , maka penggembala
tersebut dibayar upah oleh saudara untuk menjaga anak - anak lembu saudara .
*Upah
dengan Anak Lembu
Praktik
yang biasa dilakukan di kampung saya semasa saya kecil - kecil dahulu , anak
lembu pertama yang dilahirkan akan diberikan kepada penggembala sebagai upah .
Jadi saya bercadang untuk berbuat demikian . Apa hukumnya ?
Secara
prinsipnya , upah hendaklah dalam bentuk yang dimaklumi kadarnya dan tidak akan
menimbulkan persengketaan antara pihak- pihak yang berkontrak pada masa
hadapan. Upah itu boleh berbentuk wang, barangan , manfaat atau khidmat . Saya
berpandangan bahawa upah dalam bentuk anak lembu yang akan lahir pada masa
hadapan adalah tidak bertepatan dengan syarat- syarat upah yang digariskan
syarak .
Ini
kerana terdapat unsur gharar ( kesamaran atau ketidaktentuan ) . Boleh jadi
kelahiran itu akan benar -benar berlaku atau sebaliknya. Jika pun ia berlaku ,
terdapat juga ketidaktentuan . Boleh jadi anak lembu yang dilahirkan itu normal
dan cukup sifatnya atau sebaliknya. Ketidaktentuan ini boleh menimbulkan
persengketaan antara saudara dan penggembala tersebut pada masa hadapan.
Justeru keadaan ini hendaklah dihindarkan daripada awal lagi .
Alternatif
Lain
Namun,
ada cara yang betul jika saudara tetap ingin menjadikan anak lembu itu
sebahagian daripada upah . Sebagai contoh, saudara boleh berpakat dengan
penggembala tersebut atas kadar upah tertentu yang akan dibayar pada akhir
tempoh penggembalaan. Jika ada anak lembu yang dilahirkan , maka ia diberikan
kepada penggembala dengan nilai anak lembu itu ditolak daripada jumlah upah
tunai yang akan diperolehnya nanti .
Dengan
cara yang dicadangkan di atas , saudara boleh memanfaatkan anak lembu yang
lahir untuk dinilai dan dijadikan sebagai sebahagian daripada upah . Namun jika
tiada anak lembu yang lahir , maka penggembala tersebut tetap diberikan upah
sebagaimana yang disepakati . Dengan kata lain , penggembala tidaklah dizalimi
. Tidaklah penat - penat dia menggembala, tetapi tidak dapat upah disebabkan
tiada anak lembu yang lahir .
*Perbelanjaan
untuk Haiwan
Saya
menetap di Kuala Lumpur , kampung saya pula di Kelantan . Bagaimana dengan soal
makanan , ubat -ubatan dan perkara - perkara lain yang berkaitan lembu tersebut
? Adakah saya wajib menyediakan kesemuanya dahulu ?
Prinsipnya
, lembu - lembu tersebut milik saudara . Maka menjadi tanggungjawab saudara
menanggung segala perbelanjaan yang berkaitan penjagaan dan kesihatan lembu -
lembu tersebut . Namun atas persetujuan bersama , tidak juga menjadi kesalahan
jika pihak penggembala yang ingin menanggung perbelanjaan tersebut dahulu .
Dalam hal ini , pihak penggembala biasanya telah mengambil kira kos
perbelanjaan tersebut dalam jumlah kadar upah penggembalaannya .
*Haiwan
Cacat atau Mati
Jika
ada lembu yang mati, cedera atau menjadi cacat , siapakah yang sepatutnya
menanggung kerugian ini ?
Pihak
penggembala tidak harus dipertanggungjawabkan melainkan perkara - perkara yang
tidak diingini tersebut berlaku atas kecuaian , penganiayaan atau menyalahi
syarat- syarat yang telah dipersetujui bersama .
Contoh
kecuaian : Penggembala tidak memberi makan kepada lembu - lembu tersebut
mengikut adat kebiasaan sepatutnya .
Contoh
penganiayaan: Penggembala sengaja melibas muka lembu hingga menyebabkannya buta
.
Contoh
menyalahi syarat: Asalnya disyaratkan dan dipersetujui bahawa lembu - lembu
tersebut tidak boleh digembala berdekatan jalan raya, namun pengembala
membawanya ke jalan raya. Akibatnya ada lembu yang dilanggar hingga mati .
Dalam
hal - hal seumpama ini , penggembala bolehlah dipertanggungjawabkan untuk
membayar ganti rugi yang sewajarnya .
*Haiwan
Sebagai Cagaran
Di
kampung saya itu juga , penggembala biasa meminta tuan lembu supaya menjadikan
lembu - lembu sebagai cagaran . Jadi sekiranya upahnya gagal dibayar mengikut
persetujuan , lembu - lembu tersebut akan dijual dan hasilnya diambil sebagai
ganti . Apakah ini dibenarkan?
RINGKASNYA
: Ya.
HURAIAN
: Secara prinsipnya , cagaran ialah suatu akad sokongan ke atas akad asal yang
dimeterai antara saudara dan penggembala . Hukum asalnya adalah harus . Lembu -
lembu tersebut boleh dijadikan bahan cagaran . Hal ini berdasarkan kaedah umum
fiqah bahawa apa jua yang boleh dijadikan subjek jual beli maka ia juga boleh
dijadikan sebagai subjek cagaran .
PERINGATAN
: Namun perlu diingatkan bahawa penggembala hanya boleh mengambil jumlah upah
yang berbaki sahaja . Misalnya , jika jumlah upahnya RM 2000 dan lembu tersebut
dijual dengan harga RM 2500 , maka RM 500 hendaklah dipulangkan kepada pemilik
lembu . Sebaliknya jika hasil jualan lembu lebih rendah daripada hutang , maka
penggembala masih lagi boleh menuntut baki jumlah yang terhutang daripada tuan lembu
tersebut .
Seperkara
lagi yang perlu diberi perhatian , proses jualan barang cagaran hendaklah
memenuhi syarat -syarat yang ditetapkan syarak .
TAMBAHAN:
Tuan lembu juga sebenarnya boleh dengan persetujuan penggembala , mengambil
cagaran daripadanya ( penggembala ) untuk menangani kemungkinan lembu - lembu
saudara ditimpa musibah disebabkan kecuaian , penganiayaan atau pelanggaran
syarat .
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan komen anda disini